Bersama Berjuang

Tuesday, May 22, 2012

Muzakarah: Apabila Nik Aziz Ibarat Berkata Babi Itu Halal Dimakan...



Cadangan yang berpacul dari mulut Nik Aziz; Muzakarah antara UMNO dan PAS sebenarnya dilihat sebagai salah satu usaha untuk membentuk perpaduan Melayu oleh kebanyakkan rakyat, terutamanya mereka yang tergolong sebagai “atas pagar”.

Desakan naluri perpaduan ini bukan sahaja berpaut kepada ajaran Agama, malah rasa muak, benci dan meluat dengan politik semasa membuatkan ramai golongan ini mahu sesuatu diambil sebagai langkah permulaan.

Perpaduan Melayu terpecah sekian lama, dan semakin serius berpunca dari Anwar Ibrahim, selain api permusuhan Melayu yang dinyalakan oleh DAP, sebagai langkah memastikan Islam tidak bersatu.

Waima terdapat penolakan dari golongan hard-core masing-masing, samada UMNO atau PAS, itu adalah perkara biasa, kerana perbezaan ideologi dan matlamat menerbitkan perbezaan.  Malah, cita-cita politik mereka juga menjadi sentimen penting dalam menentukan keputusan.

Yang pasti, orang nombor dua UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyahut hasrat yang murni itu dengan berlapang dada, sebagai petanda bahawa UMNO senantiasa terbuka untuk sebarang muzakarah.

Baca seterusnya DISINI

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...