Bersama Berjuang

Monday, May 9, 2011

KONTROVERSI PENGURUSAN SAMPAH DI SELANGOR


1. Minggu lalu, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim, mengumumkan pengasingan tugas pengurusan sampah di Selangor membabitkan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Alam Flora. Menurut Khalid, PBT akan menguruskan perlantikan kontraktor-kontraktor pembersihan awam manakala Alam Flora hanya akan menguruskan kutipan sampah.

2. Pengasingan ini bukan perkara baru kerana ia telah dilaksanakan sebelum ini. Bagaimanapun kita dapati wujud masalah yang serius dalam pembersihan sampah ini kerana pihak pembersih dan pemungut sampah saling tuduh menuduh siapa yang bertanggungjawab mengenai sesuatu sampah.

3. Misalnya, kontraktor Alam Flora yang mengangkut sampah tidak akan mengambil sampah-sampah yang dilonggok di tepi jalan atau yang terjatuh di dalam longkang. Mereka mendakwa ini kerja kontraktor pembersihan yang dilantik oleh PBT. Kontraktor pembersihan pula mendakwa mereka telah mengumpul sampah seperti sepatutnya tetapi ia tidak diambil oleh kontraktor pengangkut sampah. Ini menyebabkan sampah kembali berterabur. Malah ada yang mendakwa kontraktor pengangkut sampah sengaja membuang sebahagian sampah ke dalam longkang dan parit apabila lori telah penuh. Akhirnya, Alam Flora dan PBT saling menuduh pihak mana yang menyebabkan sesuatu kawasan tersebut tidak dibersihkan atau sangat kotor. 
Seterusnya, baca DISINI.

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...