Bersama Berjuang

Friday, February 25, 2011

SEKOLAH CINA TOLAK AKHBAR MELAYU PERCUMA. SIAPA YANG RACIST SEBENARNYA?


Msiakini menyiarkan laporan tentang SRJKC Semambu, Kuantan telah menolak sumbangan akhbar percuma yang diberikan oleh sebuah syarikat swasta yang bertujuan untuk memperkasakan penguasaan bahasa Melayu dikalangan pelajar2 Cina.  

Goh Kim Fah, pengerusi lembaga sekolah berkata pelajar tidak seperti orang dewasa tidak akan dapat membezakan laporan Utusan Malaysia yang lazimnya menurut pengkritik adalah berat sebelah dan bersifat perkauman dengan berita sebenar.

Keputusan menolak sumbangan ini difahamkan kerana desakan dari parti pembangkang dan bantahan kumpulan pendidikan Cina.  

Apa lagi yang boleh GT katakan.  Terserlah betapa racistnya puak2 Cina chauvinist ini.  Alasan yang dibuat adalah persepsi yang berjaya ditimbulkan oleh pembangkang terhadap Utusan Malaysia.  Puak2 Cina ini takut akan bahawa generasi muda mereka mengenal fakta dan isu2 hak milik yang terpatri rapi dalam perlembagaan.  Pasti ini akan menggagalkan usaha serakah mereka untuk menguasai Malaysia.  

Puak2 Cina chauvinist ini sebenarnya sudah lama cuba mencabar kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.  Sedikit pun tidak mereka berganjak untuk memilih terus bersama sekolah vernakular, sedangkan kerajaan secara ikhlas mahu membina perpaduan bangsa Malaysia melalui sistem satu sekolah untuk semua.  

Dan pada hari ini, terbukti mereka menolak Utusan Malaysia yang menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantaranya.

Dari peristiwa 13 Mei sehinggalah sekarang, siapa yang bersifat racist sebenarnya?

4 comments:

  1. mungkin sekolah tersebut ada 'menerima arahan' daripada pihak tertentu supaya menolak akhbar Utusan Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Utusan Malaysia ditolak kerana ia akhbar yang tak beretika dan rasis pada pandangan mereka.

    ReplyDelete
  3. dari pengamatan dan pengalaman aku memang bngsa cina ni mementingkan dn taksub kpd bngsanyer ,,,cuma kite nih saja yg kekadang kurang bersatu padu ,,, kdg2 sngup menginaya bngsa sendiri demi menjaga kepentingan orng lain ...
    kita lebih mengutamakan kepentingan peribadi dn kocek sendiri dari nak menjaga kepentingan bangsa kita,,,sampai sangup mengadai maruah diri ,bansa dn agama ,,

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...