Bersama Berjuang

Thursday, March 15, 2012

Wujudnya Dana Asing Di Sebalik Program Anti Lynas!!! Lucutkan Kerakyatan Mereka!!!

26 Februari lepas satu demonstrasi Hijau telah di adakan di Kuantan, Kuala Lumpur & Pulau Pinang sebagai protes terhadap pembangunan kilang pemprosesan nadir bumi (rare earth) di Gebeng, Kuantan, Pahang.

Kilang & loji pemprosesan milik syarikat Lynas Coporations LTD itu dikatakan akan menghasilkan radioaktif yang membahayakan kesihatan & boleh memberi kesan buruk terhadap manusia & alam sekitar.

Protes tersebut adalah lanjutan kepada beberapa siri bantahan sebelum ini yang dipelopori oleh ahli parlimen Kuantan, Dr. Fuziah Salleh dari PKR.

Demonstrasi yang sama juga berlaku di Taiwan yang dihadiri oleh rakyat Malaysia keturunan Cina yang belajar & bekerja di sana.

Bagaimanapun menurut sumber, penentangan terhadap kilang nadir bumi di Gebeng, Kuantan itu sebenarnya digerakkan oleh pihak luar yang bermotifkan penguasaan ekonomi & kawalan monopoli terhadap bahan nadir bumi untuk keperluan pasaran dunia.

Bahan nadir bumi diketahui unsur penting dalam industri elektronik terutama sekali untuk penghasilan barangan seperti Ipad, komputer, Galaxy Tab, kipas helikopter, telefon mudah alih, turbin angin dan lain-lain.


Mengikut data ekonomi, sebahagian besar bahan nadir bumi diimport dari China bagi memenuhi 90% hingga 97% permintaan industri elektronik di seluruh dunia yang semakin berkembang pesat.

Sumber itu turut menjelaskan, sekurang-kurangnya 2 kali pemindahan dana bernilai jutaan dolar Amerika telah dilakukan bagi menggerakkan penentangan besar-besaran terhadap projek kilang pemprosesan nadir bumi milik syarikat Lynas.

Patutlah apabila Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat dari PAS menjelaskan bahawa operasi kilang pemprosesan nadir bumi milik Lynas di Gebeng adalah selamat dan tidak mendatang mudarat, terus mengundang reaksi negatif dari pemimpin politik & NGO yang menyokong gerakan anti-Lynas.

Tidak syak lagi beberapa siri demonstrasi anti-Lynas yang berlaku dalam negara sejak setahun lalu bukan saja bermotifkan politik sempit semata-mata malah lebih dari itu rupanya ada udang di batu.

Keadaan yang sama juga pernah berlaku kepada industri-industri yang lain, seperti getah asli, dan minyak kelapa sawit.  Terdapat usaha memburuk-burukkan produk Malaysia di luar negara.  Cuma, ia berlegar di luar negara.  Namun, sekarang, "mereka" sudah mempunyai proksi yang boleh menjalankan kerja-kerja kotor berkenaan.  Lebih malang, ia dilakukan dari dalam, bukan dari luar negara seperti kebiasaannya.  

Of course, with LYNAS, there will be no more monopoly, or total control of the product.  It means they have a competitor now.  And "they" do not like competitor.  

In Javanese language, we conclude the scenario above as an economic warfare.  But somehow, their proxies can gain political mileage as well.  Win-Win situation for the "master" and its "slaves".  

When a subject or subjects, combining with outsiders, to bring down the economy of the nation, and also to bring down the government, they shall, be unfit to longer earn the citizenship.

Revoke them!!!

2 comments:

  1. tengok gaya betul2 memang ada agenda puak tertentu.. dan kaum cina nampak sangat menyokong agenda tersembunyi ini...
    Adakah fund dtg dari negara cina...

    lihat video menunjukkan lebih 90% yang hadir perhimpunan adalah cina.
    http://wubra.blogspot.com/2012/03/adakah-stop-lynas-agenda-tersembunyi.html

    Brader GT kalau sudi mintak linkkan blog saya disini. TQVM

    wubra.blogspot.com

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...