Bersama Berjuang

Wednesday, May 22, 2013

Air Asia: Now Every Flight Can Delay !!!



Mimpi ngeri yang menimpa seorang wanita dan bayinya yang baru berusia 14 bulan selepas dihalang menaiki pernerbangan pulang Air Asia dari Ho Chi Minh, Vietnam ke Malaysia sudah pun berakhir sebaik mereka selamat sampai di di KLIA tepat jam 7.45 19 Mei 2013.

Mereka tidak dibenarkan menyertai pernerbangan Air Asia atas alasan bayi 14 bulan itu dikatakan masih belum sihat dari demam campak sedang hakikatnya sudah sembuh dan tidak membahayakan penumpang lain.

Kedua-dua beranak itu kemudiannya di bawa pulang ke Malaysia dengan Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) bersama dua saudara yang lain. Jika tidak terpaksalah mereka terkontang kanting di Vietnam untuk selama lima hari lagi.

Turut sama menjayakan misi penerbangan ehsan itu termasuklah Tourism Malaysia, Kedutaan Malaysia di Vietnam, Hong Leong Bank serta kakitangan MAS.

Inisiatif kesemua pihak di atas wajar diberi pujian kerana masih mengutamakan sifat kemanusiaan yang cukup tinggi. Tahniah diucapkan.

Meskipun begitu bukan bermakna trauma yang mereka alami telah berlalu pergi kerana peristiwa tersebut tentunya melekat dalam ingatan untuk tempoh masa yang sama, barangkali kalau melihat logo Air Asia di kaca TV pun boleh mengundang imbasan yang tidak menyenangkan itu.

Sukar dipercayai sama sekali perkara ini berlaku, jika tidak kerana keprihatinan wartawan TV3, Mazidul Akmal yang kebetulan berada di tempat kejadian barangkali kes ini hanya dipandang sepi seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Kisah yang menimpa mereka berdua cukup menyentuh perasaan ramai di masa yang sama membongkar sisi gelap syarikat penerbangan murah Air Asia yang memperlihatkan ketinggian ego dan betapa rendahnya sifat kemanusiaan syarikat itu.

Apapun, sekali lagi kita ucapkan terima kasih kepada pihak MAS dan semua yang terlibat di atas jasa baik dan sikap kemanusiaan yang ditunjukkan dan ia satu tindakan terpuji dan cukup menyentuh hati khalayak.

GT teringat sewaktu pertama kali menaiki penerbangan Air Asia untuk ke Medan, Indonesia.  Flight yang dijadualkan pada jam 8 pagi, dan seperti yang diarahkan, GT standby seawal jam 7.00 pagi. 

Namun, GT difahamkan bahawa flight tersebut telah ditunda pada jam 10 pagi.  GT terus menanti. Dari jam 10 pagi, sehinggalah jam 12 t/hari dan masih tiada sebarang makluman sehinggalah diberitahu bahawa penerbangan itu akan berlepas jam 4 petang.  

You just imagine, I have lost almost a day because a flight delay. WTF! 

Since then, Air Asia is no longer the Airline that i prefer.  

Benarlah kata orang kebanyakkan, it is not that now everyone can fly, it is every flight can delay now!

8 comments:

  1. Apa khabar Haji Sukaiman .....takpe sikit je kalah belum cecah 10K ...9 ribu lebih je ....boleh tak dptkan komen dia ...hehehehe

    -org bukit kapar -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut pada kenalan rapat Hj Sukaiman, dia terima kekalahan dan takdir Illahi. Hj Sukaiman tidak bercadang untuk mempertikaikan keputusan PRU, apatah lagi membuat perhimpunan haram untuk bantah keputusan PRU.

      Delete
  2. Saya pun nak tambah la soklan bang Anon kat 3.25 pm tadi ....wawancara Adlin Aman Ramli boleh tak sekali ..mintak pendapat dia kenapa Meru boleh kalah ...bukan dia dah dtg bagi semangat ke ari tu ...hmmmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adlin terlupa kasi semangat kat pengundi Cina dan India la bro Anon 3:27.. hehehehe..

      Delete
  3. Salam bro GT,

    lama tak menulis ...nak tanya ada kawan2 pro BN kat Meru ni yang bagitau saya Haji Sukaiman kalah sebab dia bukan calon terbaik dan itupun sebab Norliza sakit (maklumat org dato jaei la ni ) ..sila komen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 3:34,

      GT lama x menulis. sibuk bekerja. Ikut info dari member GT, DUN Meru ada hampir 11 ribu pengundi Cina yang buat tsunami. Membe gitau undi Melayu kepada BN terutamanya di PDM-PDM Melayu meningkat. So, maknanya penolakan kuat dari kaum Cina dan mungkin India. Calon terbaik? Ali Rustam yang bekerja untuk rakyat pun tumbang. Kita perlu analisa maksud dan pengertian dari terjemahan undi Cina.

      Delete
  4. Kami dah boikot habis kedai cina.


    Pernah pergi minimarket relaxsmart Cina di Desa Pandan, harga plastik hitam sampah sampai 9.80 sekilo. Pergi kat Pasar Datuk Keramat, kedai melayu jual cuma 4.80 sekilo dan paling tinggi 5.50 sekilo.

    Nak beli spray nyamok kat minimarket cina tu, semua brand dia bubuh harga 12.99 satu, kat datuk keramat cuma 8.50 satu.

    Kita ingat kedai cina besar, harga lebih murah. Rupanya penipu semua. Kedai hardware cina kat datuk keramat kl depan masjid harga gutter 20 kaki rm95, kedai melayu jaiwan cuma rm85.

    Kedai cina semakin menipu. Kalau kedai melayu harga tinggi sikit pun saya dah tak kisah, tetap saya support kedai melayu dan india.

    Kita tidak boikot barangan made in china. Kita cuma

    BUY CHINESE LAST
    BOIKOT KEDAI CiNA
    FLY AIRASIA LAST

    SEMUA MELAYU DAFTAR MENGUNDI
    PINDAH UNDI MELAYU ke kawasan BOLEH MENANG

    Contoh di Kuala Lumpur:
    Jika pengundi Melayu mendaftar dalam Seputeh, Kepong, Batu, Bukit Bintang misalnya. Ini amat rugi dan membazir undi. Buang masa pergi undi di situ, Melayu tetap kalah di kawasan MCA. Pindahkan alamat daftar undi ke rumah kawan/famili di Titiwangsa, Bdr Tun Razak, Setiawangsa, Lembah Pantai dan Wangsa Maju.

    Mohon hebah dan lakukan dengan famili/ rakan terdekat dahulu.

    Cina sudah mula buat. Melayu tunggu apa lagi?

    kiasu

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...