Bersama Berjuang

Wednesday, November 16, 2011

Khalid Jamban Sudah Kowtim Sama Transparency International???


Kenyataan Media GAPS

Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor semalam memaklumkan PKNS telah berkerjasama dengan Transparency International (TI) bagi meningkatkan ketelusannya.

Namun malangnya setelah setahun berlalu, TI masih belum mengeluarkan laporan mengenai pelbagai penyelewengan yang berlaku dalam PKNS. Malahan TI gagal untuk menasihatkan PKNS agar meningkatkan sistem pemantauan kewangan melalui penubuhan Jawatankuasa Audit.

GAPS ingin mengesa Menteri Besar selaku Pengerusi PKNS menubuhkan segera Jawatankuasa Audit dan Pemeriksaan selaras dengan arahan dan peraturan yang ditetapkan di dalam Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 9, 10, 11 dan 12 Tahun 1993. Ini adalah perkara asas yang MB patut laksanakan sebagai bekas ahli korporat yang kononnya ternama.

Kod Tadbir Urus Korporat Malaysia wajar menjadi panduan MB untuk meningkatkan pemantauan berkesan kesemua anak syarikat negeri Selangor termasuk PKNS.

MB wajar tidak menjadikan TI sebagai perisai untuk mempertahankan Pengurus Besar PKNS yang kontroversial.

Sayugia juga GAPS ingin mengingatkan MB untuk menyemak semula memorandum bantahan yang dihantar oleh kesemua 5 persatuan kakitangan PKNS yang mewakili 531 kakitangan PKNS yang antara lain mengesa perkhidmatan Pengurus Besar PKNS sekarang ditamatkan diatas ketidakkepercayaan kesemua kakitangan dan pegawai PKNS terhadap kepimpinan beliau.
 
"En Osman Omar bagus dan bergaji besar serta bonus 7 bulan" bukan jawapan yang rakyat mahu dengar, kerana selama 2 tahun menjadi pengurus besar PKNS, rakyat masih ternanti-nanti sumbangan beliau kepada PKNS dan negeri Selangor secara keseluruhan nya.


Hamidzun Khairuddin
Presiden
Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS)

16 Nov 2011

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...