Bersama Berjuang

Thursday, August 11, 2011

Perghhh...!!! Dua NGO Tukar Khalid Gagap ke Khalid JAMBAN !!!


SHAH ALAM 10 Ogos – Dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini memberi ingatan kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak memperdagangkan Islam dan akidah penganut agama itu hanya untuk memenuhi kepentingan diri serta politik yang diwakilinya.

Ingatan itu dibuat oleh Pemuafakatan Warisan Melayu Malaysia (Warisan) dan Gerakan Memantau Perkhidmatan Agensi Kerajaan (Gempak) sebagai membantah tindakan Abdul Khalid memohon maaf kepada pihak Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya sebelum ini.

Permohonan maaf Abdul Khalid itu dibuat susulan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) membuat pemeriksaan ke atas gereja berkenaan atas dakwaan cuba menyebarkan agama Kristian kepada umat Islam dalam satu majlis pada 3 Ogos lalu.

Setiausaha Warisan, Zulkifli Shariff yang mengetuai demonstrasi bantahan bersama-sama 30 orang ahli NGO itu di hadapan pintu masuk bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) menyatakan, pihaknya terhina dan tersinggung dengan tindakan menteri besar itu yang bersifat kebudak-budakan dan memalukan bagi seorang pemimpin beragama Islam.

“Sepatutnya menteri besar yang beragama Islam memelihara, mempertahan dan melindungi kesucian Islam apatah lagi jika ada usaha pihak tertentu untuk memurtadkan orang Islam.

“Kita membantah tindakan Abdul Khalid kerana membuat permohonan maaf tanpa menunggu penjelasan sebenar daripada JAIS. Sebagai penganut Islam, kita anggap tindakan beliau ini memalukan dan tidak sewajarnya datang daripada seorang pemimpin beragama Islam,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sepanjang demonstrasi selama 20 minit bermula pukul 10 pagi itu, mereka turut memberikan ‘hadiah istimewa’ kepada menteri besar yang berupa mangkuk tandas, penyapu serta mop sebagai simbolik bantahan terhadap tindakan Abdul Khalid dalam isu tersebut.

Pada masa sama, katanya, Warisan dan Gempak turut menyatakan pendirian menyokong tindakan JAIS termasuk Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hasan Mohd. Ali dalam isu pemeriksaan ke atas gereja berkenaan.

Malah, majoriti yang menyertai demonstrasi bantahan tersebut turut memakai topeng yang memaparkan wajah Hasan sebagai menyatakan sokongan mereka kepada Exco kerajaan negeri itu.

Segelintir mereka yang menyertai demonstrasi aman itu turut memakai topeng berwajahkan Abdul Khalid dan Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor, Khalid Abdul Samad masing-masing dengan bertanduk sebagai tanda membantah sikap kedua-dua pemimpin pakatan pembangkang itu dalam isu berkenaan.

GERAKAN TIMUR:
Mungkin sudah sampai masanya kita tukar Khalid Gagap ke Khalid Jamban...

Apa kata anda???

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...