Bersama Berjuang

Friday, June 17, 2011

LAHANAT! MENTANG-MENTANG LAH EKONOMI DIORANG PEGANG, SKRG NEGARA PULA HENDAK DIKAWALNYA!!!


Fuckatan berjaya mencipta persepsi "semua salah kerajaan" kepada penyokong mereka.  Ia merujuk kepada BN dan UMNO.  Dan persepsi ini cuba dijadikan "stigma" kepada masyarakat Malaysia.

Ekonomi Malaysia samada sedar atau tidak,  dikawal oleh tauke2 Cina.  Dari pengeluar, pemborong, pengimport atau apa juga barang-barang terutamanya keperluan harian mereka cuba kawal dan kuasai.  Dan dengan itu, mereka punya kuasa mutlak dalam menentukan harga, dengan alasan kekurangan bekalan.  Jarang berlaku lebihan bekalan.  Prinsip asas ekonomi yang dimanipulasikan.  

Dengan cara ini juga, mereka cuba menekan kerajaan.  Lihat kembali bagaimana usaha2 kerajaan yang ditentang oleh mereka, platformnya persatuan perniagaan yang mereka ceburi.  Kes permit untuk jual gula cukup... jelas!.  

Dan tidak mustahil andai mereka menggunakan penguasaan ini untuk menumbangkan kerajaan, apatah lagi mereka lihat kini DAP cukup dominan, dan berupaya "meludah" ke muka PAS dan PKR, berkali-kali.  Timbullah sifat haloba, untuk menguasai Malaysia pula.  

Sebab itu barang-barang komuditi dan keperluan asas perlu dikawal oleh agensi kerajaan, GLC atau orang Melayu.  Tapi apabila Melayu dapat mengawal, maka syarikat itu akan diserang.  Contohnya, Felda dalam isu gula, Tan Sri Syed Mokhtar dan ramai lagi.  Perhatikan betul-betul, asal diorang tidak boleh mengawal sesuatu produk, maka DAP akan mula buat "kerja".  Si PAS dan PKR pula bahalul, mengikut buta-buta tanpa berfikir panjang tentang motif serangan DAP itu.

Andai diharapkan kerajaan untuk mengawal harga, tentulah terdapat kelemahan dari segi perlaksanaan.  Sejauh mana keupayaan untuk mengawal sedangkan harga boleh naik sekelip mata?  

Ini juga boleh dikira "game" politik.  Bila harga naik, rakyat marah, bila rakyat marah, kerajaan disalahkan.  Yang untung, puak-puak diorang la jugak. Mgkin tak semua tauke Cina begitu, namun andai mereka yang dapat untung, alamat tutup mulut la jawabnya, walaupun mereka tahu.

Masih tak nampak ke? Tak jelas?  

Klik SINI dan SINI.

2 comments:

  1. BANGSA MELAYU YG TAK SEDAR DIRI(PKR/PAS) SEDIA DILUDAH MUKA OLEH DAP. JADI PEMBANGKANG TONGGONG TAK GUNA OTAK, HANYA TAU BANGKANG, MACAM TAHAP BEBUDAH SEKOLAH RENDAH, TIDAK SALAH KALU BANGKANG YG KERAJAAN BUAT SALAH, KENALAH TERIMA KEBAIKAN JUGA YG KERAJAAN TELAH BUAT.
    INI BERMAKNA ADA CHEK AND BALANCE.

    BANGSA MELAYU MAKIN TERTINGGAL KEKUATAN EKONOMINYA. HARI INI ENTAH APA RUPA JIKA KERAJAAN YG ADA TIDAK GUNA KOUTA BAGI MELAYU BERSIANG DALAM EKONOMI - JANGAN HAIPOKRIT LAH TANPA SOKONGAN KERAJAAN MELAYU BELUM MENCAPAI KEMAJUAN EKONOMI YG ADA.

    KEMERDEKAAN 54TH TIDAK MEMBERI KESEDARAN YG TINGGI DIMANA MARUAH MELAYU SENTIASA TERGUGAT DIBUMI SENDIRI, PENYUMBANG BESAR ADALAH MELAYU YG TIDAK BERMARUAH DAN ADA HARGA DIRI...

    TAK GUNA MELAYU MENANG SABUNG, TAPI KAMPUNG HANGUS DAN HANCUR.

    ReplyDelete
  2. Harga barang naik. Boikot tak payah beli.

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...