Bersama Berjuang

Monday, October 7, 2013

PANASSSS... Melayu Dihalau Lagi!!! DAP Go Rural!!!



Setelah Hot Nite Bazaar Klang Sentral ditutup, bagai sudah jatuh ditimpa tangga, peniaga Melayu terus "dihambat" oleh kerajaan negeri apabila beberapa gerai yg telah beroperasi kira-kira 30 tahun bakal dirobohkan.

Notis 14 hari utk mengosongkan premis terbabit telah dihantar secara mengejut tanpa sebarang perbincangan awal mengakibatkan peniaga-peniaga tersebut runsing, apatah lagi memikirkan punca pencarian rezeki mereka bakal hilang. Bagaimanakah untuk menanggung keluarga yg sekian lama bergantung harap atas hasil pendapatan dgn berniaga secara kecilan ini?

Apa yg GT harapkan ialah pembelaan, seperti menyediakan tempat berniaga alternatif. Atau pun, apakah kerajaan negeri mampu memberi jaminan agar peniaga yg sedia ada diberi keutamaan, dgn kadar sewa berpatutan setelah pembinaan bangunan baru dibina kelak?

Bagaimana nasib mereka tatkala hanya 14 hari diberi utk mengosongkan premis? Ke mana harus mereka halakan periuk nasi mereka?

Mungkin inilah hasil slogan "DAP Go Rural" - dlm ertikata lain, hambat sampai ke kampung-kampung. Mgkin juga ianya berkat usaha YB Meru, Dr Rani membawa pemimpin DAP masuk ke kampung-kampung di sekitar DUN Meru nampaknya telah mula "membuahkan hasil".

Sehingga artikel ini ditulis, GT tidak punya sebarang maklumat tentang pendirian YB Dr Rani Osman berhubung isu ini.

GT akan terus update perkembangan terkini. Terima kasih kpd informer-informer perjuangan.

DAP Go Rural wooo... hati-hati brader!

posted from Bloggeroid

5 comments:

  1. Saya syaki ada PERANCANGAN DAJAL halus utk. LUMPUHkan perniagaan Islam/Melayu, bukan hanya di negeri JAJAHAN DAPBANGKAI/PKR, tetapi kat seluruh negara! PPIM/NGO-NGO Islam/Melayu lain, mesti lebih pro-aktif tubuhkan jabatan BENCANA peniaga - bukan hanya utk tuntut pampasan, tetapi juga utk. tuntut pembelaan dari PDRM, yg. mesti kerjasama dgn. KDN, menyiasat dgn teliti bila perniagaan Islam/Melayu, termasuk usahawan-usahawan dan kedai-kedai megalami bencana, termasuk jenayah pembunuhan/rompakan/kebakaran/keracunan/dihalau/kemalangan jln. raya (juga umat Islam/Melayu lain, yg. majoriti, mangsa kemalangan yg. makin meningkat)! Jadi perlu lebih banyak peguam sukarelawan, yg. akan bekerjasama dgn. PDRM utk. buka sisatan dan jgn. hanya bergantung kpd. polis negeri, yg. kadg-kdg dikuasai Bukan Islam!

    Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20131007/je_04/14-kedai-musnah-dijilat-api, 14 kedai musnah dijilat api:

    PENDANG 6 Okt. - Seramai 14 peniaga di Bangunan Seroja di sini terpaksa berputih mata selepas premis perniagaan masing-masing yang dibina lebih 10 tahun lalu musnah dalam kebakaran awal pagi ini.
    Antara yang musnah dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu adalah kedai makanan sejuk beku, pakaian, kedai buku, buah-buahan dan kedai runcit, namun tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

    .....Dalam pada itu, seorang mangsa bernasib baik kerana sempat menyelamatkan sebahagian barang kemas setelah menyimpan barang berharga itu dalam peti simpanan.

    Menurut Anuar Majid, 33, dia mengetahui mengenai kebakaran itu setelah menerima panggilan daripada seorang rakan peniaga di bangunan tersebut kira-kira pukul 2.15 pagi....."Mujurlah sebelum menutup kedai semalam, saya tergerak hati untuk menyimpan sebahagian barang emas dalam peti simpanan dan ada yang masih boleh digunakan," katanya.

    Pemilik kedai buku, Zainab Ahmad, 51, pula berkata, keseluruhan bangunan dan peralatan elektrik dalam kedai yang disewanya sejak 11 tahun lalu musnah terbakar.

    Dia yang juga merupakan ejen surat khabar di daerah Pendang terpaksa menanggung kerugian hampir RM100,000.

    Pemilik kedai makanan sejuk beku, Osman Hashim, 51, berkata, dia tidak menyangka panggilan telefon diterima daripada anaknya yang menuntut di Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang kira-kira pukul 2.15 pagi untuk memaklumkan kedainya terbakar.

    Osman berkata, kejadian itu menyebabkan dia terpaksa menanggung kerugian hampir RM20,000 dan masih memikirkan sama ada akan meneruskan perniagaan di situ atau berpindah lokasi ke tempat lain.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal).

    ReplyDelete
  2. woooiii melayu umno..berfikirlah secara waras..jgn asyik nak nyalahkan org lain...
    cubalah kau tanya org melayu yg meniaga tu kenapa dapat notis tu...takkanlah dapat TEKUN beribu2 meniaga takde lesen...

    berubahlah pemikiran jumud lu ..takkanlah dari dulu, kini dan selamanya bangang...

    ReplyDelete
  3. ooiii bangang!!! isunya bukan setakat dapat notis jer... cuba tgk GT tulih tu, apa tindakan untuk pastikan peniaga tak sengsara sebab kena out....

    berubahlah pemikiran taksub tu ..takkan dari dulu, kini dan selamanya takat tu je pemikiran lu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo dh namenye taik pakatan mistilah bangang bodo punya pr.

      Delete
  4. Kalo Admin tinjau perniaga melayu di kwsn DBKL (masjid India & Ck Road) sering kali diganggu Penguatkuasa DBKL ini berlainan sekali dgn Petaling Street yg dikuasai org cina yg & gengster cina bagaimana DBKL layan mrk?.. rata2 pegawai di DBKL org melayu malah Datuk Bandar pn org melayu tapi ngape mrk diskrimenasi org melayu? dimana Menteri Kejahteraan Bandar yg mewakil umporno yg dikata parti memperjuangkan org melayu? jgn lh admin nk bodohkan org melayu dgn citer2 memburukan PR, rakyat x sebodoh yg disangkakan......

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...