Bersama Berjuang

Tuesday, September 10, 2013

Kalimah Allah: Jgn Sampai Tragedi Oktober Berlaku...

KUALA LUMPUR: Mahkamah Rayuan sebentar tadi menangguhkan perbicaraan berhubung rayuan kerajaan dan Jabatan Agama Islam enam negeri untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan akhbar 'The Herald' terbitan Gereja Katholik Malaysia menggunakan kalimah Allah.
 
Perbicaraan akan disambung semula Oktober depan.
 
Ketua panel hakim Datuk Seri Mohamed Apandi Ali setelah berbincang dengan ahli panel yang lain iaitu Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Datuk Mohamad Zawawi Salleh memutuskan untuk mengkaji dan meneliti terdahulu hujah kedua-dua peguam yang diwakili oleh kerajaan sebagai responden  dan Gereja Katolik.
 
Peguam Kanan Persekutuan Suhana Atan merupakan peguam yang mewakili KDN dan Majlis Agama Negeri-negeri. Manakala Gereja Katolik pula diwakili oleh Porres Royyan.
 
Katanya, menteri bertindak mengikut “budi bicara mutlak” dalam menghalang penerbitan tersebut dari menggunakan kalimah 'Allah'.
 
Kuasa yang diberikan kepada menteri tersebut adalah mengikut undang-undang dan mahkamah perlu berhati-hati dalam meyemak keputusan seperti itu, katanya.
 
“Kalimah 'Allah' dalam Islam merujuk kepada satu tuhan tetapi orang Kristian mempunyai konsep yang berbeza sama sekali,” katanya.
 
Salah seorang peguma yang mewakili kerajaan hari ini, Datuk Zulkifli Nordin secara ringkas berkata bahawa kedua-dua pihak hari ini diberi peluang berhujah dan melihat proses perjalanan perbicaraan hari ini berjalan dengan adil.
 
"Kami berpuas hati kerana secara adil kedua-dua pihak dapat melontarkan hujah," ringkasnya ketika ditemui wartawan.
 
Untuk rekod, Mahkamah Rayuan pada 22 Ogos lalu menolak permohonan Gereja Roman Katolik untuk membatalkan rayuan kerajaan dan majlis agama Islam berhubung kebenaran menggunakan kalimah Allah dalam majalah ilmiah penganut agama Kristian itu.
 
Barisan hakim itu kemudiannya menetapkan hari ini (Selasa) untuk mendengar rayuan kerajaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.
 
Pada 7 Januari 2009 KDN melarang The Herald menggunakan kalimah Allah.
 
Gereja Katholik kemudiannya memfailkan kes itu ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi membatalkan larangan tersebut.
 
Pada 31 Disember 2009 hakim Lau Bee Lan memutuskan untuk membenarkan majalah mingguan itu menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan mereka.

posted from Bloggeroid

4 comments:

  1. Lebih ramai lg pejuang Islam akan hadir memenuhi setiap ruang mahkamah nanti....tak sabar tunggu Oktober kembali..

    ReplyDelete
  2. Ingat 13 mei 1998 di Indon. Apa TERJADI.... ?

    ''AMOK'' perkataan yg tiada dalam kamus. Ianya menggambarkan ''kegilaan'' kaum melayu apabila dicabar keterlaluan.

    JANGAN SAMPAI INI TERJADI DI TANAH MELAYU. Ingat......?

    ReplyDelete
  3. Boleh buat filem Tanda Amok trajedi oktober... baru dunia faham siapa melayu islam nanti.

    ReplyDelete
  4. Assalam Tuan. Blog Tuan sangat menarik dan banyak mengandungi info-info yang terkini untuk dikongsi bersama..Mohon http://toramalaya.blogspot.com/ ini dimasukkan dalam bloglist Tuan. Blog Tuan sudahpun di linkkan dengan blog saya.

    Terima Kasih & Salam Perjuangan. Wassallam.

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...