Bersama Berjuang

Thursday, August 25, 2011

TERKINI!!! Kes Perbicaraan Saki Baki Kaum Luth... 25 Ogos 2011


Pembelaan Anwar kini berkeci berai. Soal siasat Dr David Wells oleh Dato Hamzah dan Dato Yusof dari pasukan pendakwa telah kerat 16 masak kari saksi berprospek Anwar.

Bekas pengurus pentadbiran perubatan di Pusrawi, Yusri Ali kini dipanggil sebagai saksi. Catatan asal perubatan dikatakan tiada dan hanya ada yang salinan.

Tetapi Dr Osman dan Saiful, kedua-dua mengatakan tiada catatan diambil sebaik Saiful mengatakan dia telah diliwat VVIP. Saiful disuruh ke HKL. Tujuan apa isu ini ditimbulkan melainkan untuk propaganda politik.

Ikuti ...

----------------------------------

0815 - Keadaan di sekitar lobi dan luar kamar masih tenang. Para wartawan mula beratur di luar pintu masuk mahkamah. Hanya beberapa org saja penyokong tegar dsai d sekitar lobi...

0835 - Ram Karpal Singh, dan pakar DNA kedua, Dr. Brian McDonald tiba awal dalam kamar. Trial pagi ini akan menyaksikan pemeriksaa utama saksi pembelaan yang ke-4 iaitu Dr. Brian McDonald, pakar DNA oleh Ram Karpal Singh sendiri.

0843 - Kumpulan DPP tiba di dalam kamar dengan wajah yang tenang.

0845 - Para wartawan dan penyokong Anwar serta pemerhati asing mula memenuhi galeri awam perbicaraan. Ram dan Brian dilihat sibuk membuat persiapan perbicaraan. Ram nampak gelabah skit.

0854 - Dato Param dan Sankara Nair hadir tiba di kamar. Seperti biasa Karpal Singh paling akhir yang tiada. Usah tolak kemungkinan beliau tak hadir dan diguna sebagai alasan untuk minta tunda.

0900 - Dato Yusuf, Puan Noorin dan Dr. Seah dilihat rancak bincang. Mereka ada standby nak counter hujah pihak pembelaan.

Setakat ini hanya seorang penyokong dikesan dalam kamar selain dua pemerhati asing. Galeri awam setakat ini masih banyak kerusi kosong...

Show is over for Anwar Ibrahim

0905 - Anwar, Wan Azizah dan balaci setia, Saifuddin Nasution, Chua Jui Meng dan Kamaruddin Yusuf (Chief of Staff Anwar) dan beberapa peyokong tegar tiba di kamar. Anwar terus mendapatkan Sankara Nair.

0915 - Perbicaraan bermula dengan pmeriksaan utama saksi pembelaan keempat Dr Brain McDonald oleh Ram Karpal. Karpal masih tak sampai lagi. Tak ramai penyokong Anwar datang setakat ni. Hanya yang tegar saja datang.

0933 - Keadaan dlm kamar tenang mungkin membosankan hadirin berikutan Dr. Brian McDonald (60 thn) memberi keterangan berhubung latarbelakang pendidikan, kelayakan dan pengalamanya dalam bidang sains genetik yg panjang.

Ini macam strategi Anwar nak psyche hakim agar putar alamnya menjadi. Sementara Anwar dilihat tekun mendengar keterangan saksi sambil sekali sekala mencatat sesuatu dalam buku nota nya.

9:43 - Mak Dato, panjangnya resume ... pendik2 cukuplah. Tidak menunjukkan bertambah pandai, tapi bertambah bodoh dan menunjuk-nunjuk.

0955 - Memang susah sikit nak kasi coverage kenaytaan Dr Brian McDonald. Berbelit dengan teknical ...

0959 - Ram karpal meminta saksi merujuk laporan kajian DNA yang disediakannya berdasarkan laporan kimia Jabatan Kimia terhadap sampel swab kes ini. Saksi menerangkan lebih lanjut berhubung apa itu DNA serta kaedah/prosedur kajian ke atasnya dan perkara berbangkit/keputusannya.

1007 - Dr. McDonald turut diminta menjelas lebih lanjut berhubung carta Eletropirograf hasil doktor ujian dan bagaimana membuat bacaan betul keatasnya. Dah tau mesti nak kata pakar DNA Malaysia tak tau baca ...

1018 - Pembelaan dlihat cuba memfokuskn topik kaedah/cara mentafsir carta elektropirogaf serta bagaimana mengesan berlakunya pencemaran ke atas DNA.

Selain itu, Ram Karpal jelas cuba membentuk persepsi bahawa prosedur/kaedah kajian DNA dalam kes ini tidak menepati garis panduan piawaian antarabangsa. Seterusnya mempersoalkan integriti kajian dankeputusan kes ini boleh dipertkai.

Ram Singh bertanya samada kajian DNA yang dilakukan oleh Jabatan Kimia negara ini menepati garis panduan piawaian antarabangsa. Dr McDonald menjwab setahunya sesebuah makmal yang mengemukkan bahan kajian dan bukti kepada mahkamah harus diberi kreditasi seperti mana berlaku di Australia.

Sekali lagi Ram Singh cuba memaksa satu pendirian khusus dari saksi untuk mengatakan kajian di Malaysia tidak ada akreditasi. Ini dibantah oleh Dato Yusof kerana keterangan kompeten kerana saksi hanya merujuk sumber dari intenet. Berlaku sedikit ketegangan antara DPP dan peguambela termasuk Anwar yang menyuarakan bantahan dari kandang tertuduh. 
 
 
GERAKAN TIMUR:
GT sebenarnya tahu, ramai yang mula bosan dan letih untuk mengikuti perkembangan kes syaiton ini.  Akan tetapi, jangan pernah mengalah, kerana itulah yang Anwar mahu, melewat-lewatkan dan membuatkan orang ramai jemu, seterusnya mengurangkan impak negatif selayaknya terhadap dirinya. 

Disamping itu pula, ia sedang mencari alasan untuk menyelamatkan diri.  Sampai satu tahap, terpaksa menjadi bacul dengan tidak mahu disoalbalas... 

Kepada hakim, benar andai dia bersikap adil kepada Anwar.. tetapi kalau dah sampai meleret-leret sebegini, bagaimana pula keadilan untuk Saiful Bukhari?  

Anwarnirrojiiiimmmm...

1 comment:

  1. Anwar dah terdesak cari dalih tegakkan benang basah!!

    Nurul Izzah Kecut Telur Tengok Bayang Raja Nong Chik? Baca di sini!!

    http://apakecoh2.blogspot.com/

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...