Bersama Berjuang

Monday, January 10, 2011

INTERLOK - DIMANA SUARA SASTERAWAN NEGARA, PAK SAMAD???



Interlok nampaknya mencetuskan ketidakpuasan hati terutamanya kaum India.  Mereka berdemo dan membakar novel ini sebagai tanda protes di Klang.  

Interlok adalah sebuah buku untuk pelajar sekolah menengah, yang telah diputuskan oleh panel yang dilantik oleh Kementerian Pelajaran telah menyatakan bahawa buku ini tiada unsur2 menghina kaum lain.  Malah, novel ini mengandungi unsur pendidikan yg cukup signifikant.  GT percaya bahawa panel ini sudah tentunya melihat dari semua sudut.  

Kementerian Pelajaran akan berjumpa dengan penulis buku, Sasterawan Negara Abdullah Hussin bagi mendengar sendiri penjelasan dari beliau dalam masa terdekat.

GT merasakan bahawa mereka yang membakar buku ini mungkin tidak membacanya langsung.  Mgkin ada penghasut dikalangan mereka yang mempunyai agenda2 tersendiri.  Hairan, ketika demo dibuat, ada dua orang fuckatan bersama-sama pendemo.. apa tujuan mereka???  Dr. Mariah dan M. Manoharan mgkin ada kepentingan dalam isu ini.  Setuju???

GT ingin mendengar, apa kata Pak Samad??? Kali ini, hasil nukilan sahabat Sasterawan nya telah dibakar.  GT masih ingat beliau berdemo hebat apabila bahasa atau sesuatu yang melibatkan sastera diancam.  Kali ini, bagaimana???  GT ingin melihat tulusnya perjuangan Pak Samad dalam memartabatkan sastera.. bukan sekadar menjadi alat pembangkang sahaja!!!  

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...