Bersama Berjuang

Wednesday, October 23, 2013

PRK Sg Limau: PAS Mahu Kuburkan Mat Sabu!


Suka atau tidak ramai menjangkakan pilihanraya kecil DUN Sungai Limau bakal menyaksikan satu persaingan yang sengit di antara Umno / Barisan Nasional dan Pas. Bagi pihak Umno/BN, peluang ini sudah tentu merupakan satu peluang keemasan bagi merampas kerusi Sungai Limau bagi mengukuhkan kuasa politik di Kedah. 

Manakala bagi Pas, ia adalah merupakan kerusi yang WAJIB di pertahankan kerana ia adalah maruah buat parti itu yang kebelakangan ini dilihat semakin hilang pengaruh di kalangan orang Melayu Islam. 

Tambahan pula, Pas secara jelas mengatakan pendirian parti itu untuk membenarkan orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah. Sedangkan isu tersebut dilihat penting kerana mereka sedar antara sebab utama Kristian mahu menggunakan kalimah Allah di dalam Bible ialah untuk mengelirukan masyarakat. 

Dari satu sudut pula, ramai di kalangan pengikut Pas merasakan ia adalah merupakan antara peluang keemasan untuk ‘membunuh’ sekali gus menyingkirkan terus pengaruh politik Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu di Kedah. 

Ini kerana rata-rata di kalangan mereka mengetahui pendirian Mat Sabu terhadap ajaran sesat Syiah. Malah ia juga adalah merupakan sebab utama pemimpin no 2 Pas itu kecundang di Pendang pada pilihan raya umum yang lalu. 

Walaupun Mat Sabu berulang kali cuba menafikan, bahawa dirinya adalah bukan merupakan penganut agama sesat Syiah. Namun isu tersebut dilihat telah menyebabkan parti yang kononnya memperjuangkan Islam itu semakin ditolak oleh masyarakat Islam khususnya di Kedah yang berpegang kuat kepada fahaman Ahli Sunah Wal Jemaah.

Tambahan pula, ada di kalangan pemimpin dan ahli Pas sendiri yang pernah mendedahkan penglibatan secara langsung Mat Sabu dengan agama sesat Syiah.

Lebih mengejutkan, menurut sumber dalaman parti itu sudah ada desas-desus yang mengatakan Pas bakal kecundang di PRK Sungai Limau. Ini kerana menurut sumber tersebut, ada beberapa jentera di peringkat negeri yang telah memberikan pelbagai alasan untuk mengelak dan menyatakan hasrat untuk tidak terlibat bagi membantu jentera Pas Kedah dalam PRK kali ini.

Antaranya Kelantan, Terengganu dan Pahang. Sebagai contohnya jentera Kelantan mengatakan mereka lebih berminat untuk mempromosikan Menteri Besar Kelantan yang baru, kerana dikatakan telah menjadi sasaran serangan pihak yang tidak bertanggungjawab.

Tambahan pula, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd. Amar Abdullah dikatakan bakal menawarkan diri untuk bertanding merebut jawatan tertinggi Pas dalam pemilihan parti itu yang kini disandang oleh Mat Sabu.

Jentera Terengganu pula dikatakan sangat membenci Mat Sabu kerana sering dikaitkan dengan Syiah. Manakala jentera Pahang dikatakan enggan memberikan sokongan kerana tidak mahu melihat Mat Sabu terus mendominasi Pas sekali gus membawa parti itu ke arah kehancuran.

Mereka dikatakan lebih berhasrat untuk mengangkat Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang dilihat lebih layak digandingkan dengan Presiden Pas bagi memimpin parti itu ke landasan Islam yang sebenarnya.

Pada pemilihan parti yang lalu, Mat Sabu berjaya merampas jawatan Timbalan Presiden apabila undi golongan ulama berpecah selepas persaingan turut menyaksikan'pertembungan' dua ulama iaitu Nasharudin Mat Isa dan Tuan Ibrahim Tuan Man.

Kesimpulannya PRK Sungai Limau ini adalah merupakan medan yang terbaik untuk menyingkirkan Mat Sabu dari saf kepimpinan parti. Atau dalam bahasa mudah, calon Pas, Sungai Limau terpaksa di korbankan bagi ‘menguburkan’ karier politik pengikut SYIAH TEGAR.

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...