Bersama Berjuang

Saturday, August 6, 2011

Kerisauan TS Muhyiddin Perlu Perhatian Kerana Pembangkang Malaysia Berotak Udang!!!

Kerisauan TPM ini harus diambil serius dari semua pihak.  

Aspek penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar amat penting berikutan masa depan yang lebih mencabar.  

Berpijak di bumi yang nyata, pelajar yang dapat menguasainya adalah lebih berpeluang besar untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading.  Malah, graduan yang fasih berbahasa Inggeris adalah lebih "marketable", dan selalunya diburu oleh syarikat-syarikat besar.  

Mungkin peluang sedikit tertutup untuk bekerja di syarikat yang mengiklankan "abiliti to speak mandarin is an added advantage.  Ini adalah fakta, dan secara tidak langsung menunjukkan "taste" syarikat berkenaan, yang bukannya orang Melayu.  Jangan cakap GT rasis, kerana i get that info thru my observation in the newspaper.  

Kenyataan dari TPM menunjukkan keikhlasannya, dan mengakui permasalahan yang melanda.  Secara tidak langsung, TPM sebenarnya perlukan kerjasama dari semua pihak untuk memastikan anak bangsa mendapat penguasaan bahasa Inggeris secukupnya.  

Dan sebagai seorang pemimpin, beliau sebenarnya cuba mengatakan bahawa permasalahan ini harus ditangani secara berpasukan.  Dan GT respeks dengan keterbukaannya dalam memastikan pihak-pihak yang bertanggungjawab maju kehadapan untuk satu penyelesaian yang konstruktif.  Dan tentunya, TPM tidak bermuka-muka dan cuba menutup kelemahan yang sedang dihadapi oleh anak Melayu.

Ia lebih baik dari bersikap berpura-pura seperti yang ditunjukkan oleh kebanyakkan pemimpin pembangkang, terutamanya di Selangor, yang saban hari mengatakan Selangor bagus, Selangor maju dan sebagainya dibawah pentadbiran mereka.  Walhal, rakyat lebih bijak menilai apa yang berlaku.

Satu tindakan yang pragmatik dan mungkin radikal harus diambil, walaupun terpaksa memaksa Pak Janggut Putih kembali di jalanan untuk menjadi "hero" lagi.  

Pedulikan dia, kerana kriteria pembangkang yang ada padanya sekadar berotak udang.  Itulah pembangkang di Malaysia, yang sangat minima untuk menyumbang ke arah kesejahteraan rakyat, hanya menumpukan kepada kelangsungan politik semata-mata!

Dan jangan hairan, apabila pembangkang akan cuba mempolitikkan kenyataan dari TPM ini.  Standard pembangkang otak udang, yang pandai bangkang.. bangkang... dan bangkang... 

Apa pun tak boley..!!!

1 comment:

  1. Sokong TS Muhyiddin...mmg inilah masalah pelajar Melayu (termasuk aku)

    sbnrnya kalau dilihat/diteliti masalah ni mungkin ambil masa nak bagi OK....

    saya ada cadangan la sbb dr experience sendiri

    bykkan praktikal kurangkan teori...maksudnya bykkan pelajar2 guna bahasa Inggeris utk berinteraksi.

    Guru2 BI kena pandai berinteraksi dgn pelajar supaya pelajar byk buka mulut, contohnya presentation in groups /individual

    Pastikan cara pengajaran interactive/innovative/interesting. bercerita, menyanyi, dialog, debat, syarahan etc.

    sbnrnya anak2 melayu bkn lembap nak kuasai BI cuma x confident nak communicate guna BI sbb kurang PRAKTIKAL...yg byk hanya jawab pd kertas yg memerlukan kami BISU.

    Jd bykkan PRAKTIKAL n kurangkan jawab guna KERTAS.

    Semoga Berjaya TS

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...