Bersama Berjuang

Wednesday, February 9, 2011

MESTI BACA: FAKTA SEBENAR ISU KAPAL TLDM BERNILAI RM 6 BILLION - PART 1


Isu ini telah dibangkitkan oleh Tony Pua.  Taktik yang baik untuk mengalihkan populariti atau kredit oleh rakyat beri kepada kepimpinan DS Najib berikutan kejayaan dalam Ops Piramid.

Alhamdullillah, dengan sessi taklimat yang disampaikan sendiri oleh Laksamana Tan Sri Abdul Aziz, Panglima Tentera Laut DiRaja Malaysia beserta sedikit research yang GT lakukan, dakwaan jahat Tony Pua ini akan dapat dijawab. 

Pertama, nilai RM6 billion untuk 6 buah kapal laut ini sebenarnya adalah harga anggaran sahaja, dan bukannya "finalised cost".  Harga ini sebenarnya bergantung kepada beberapa perkara termasuklah harga barang mentah, kos pemasangan dan pakej2 lain spt persenjataan.  Pada saat artikel ini ditulis, GT difahamkan ada lebih kurang 6 Naval Ship Yard companies yang sudah disenaraipendekkan.  Sudah tentu, harga tawaran pasti berbeza2.  Keputusan muktamad belum diputuskan lagi.  Yg pasti, Old Town White Kopitiam atau Cafe Rocket tidak termasuk dalam senarai itu!!!

Tony Pua mendakwa bahawa OPV yg akan dibeli oleh Kementerian Pertahanan adalah 870% lebih mahal dari harga yang pernah dibeli oleh Tentera Laut New Zealand iaitu RM210 juta.  Gambar dibawah ini adalah contoh OPV milik New Zealand yang dimaksudkan oleh Tony.


OPV atau Offshore Patrol Vessel bermaksud bot peronda atau kapal laut kecil.  Bot peronda ini biasanya digunakan oleh tentera laut, polis marin atau pengawal pantai untuk membuat RONDAAN di pesisir pantai, atau luar pantai. Ia hanyalah bot peronda dengan kelengkapan persenjataan yang minima, dan keupayaannya untuk bertempur di medan perang amatlah terhad.

Kementerian Pertahanan sebenarnya mempunyai visi yang jauh melihat kehadapan berdasarkan keperluan negara.  Kapal yang akan dibeli sebenarnya bukanlah OPV, tetapi LCS - Littoral Combatant Ship, sebuah kapal yang mampu membuat rondaan, dan mempunyai spesifikasi terkini dan jauh lebih canggih dari OPV termasuk dalam perkara-perkara diluar jangkaan seperti peperangan.  Dibawah ini adalah gambar LCS yang dimaksudkan:


Ini jelas menunjukkan bahawa Tony Pua tidak memberi perbandingan yang adil.  Tony Pua cuba untuk membandingkan dua jentera yang berlainan; OPV vs LCS walaupun kedua-duanya beroperasi di permukaan laut.

Lebih mudah GT gambarkan begini:  antara kereta kancil dan Myvi 1.3, mana yang lebih mahal? Kenapa Myvi lebih mahal sedangkan kedua-duanya adalah KERETA dan boleh bergerak di darat?

Tony Pua, you should do apple to apple comparison.  Or maybe you are stupid enough?  However, I believe that you do it on purpose, don't you? 

Adakah benar pembinaan LCS oleh US bernilai kurang (USD 300 juta) RM913 juta pada tahun 2004?  Mengapa harga 1 buah kapal dianggarkan hampir RM1 billion?

GT akan dedahkan jawapan2 ini pada artikel ke 2 pada jam 3.30 ptg ini, insyaallah!!!

Pastikan terus bersama Gerakan Timur!!!

4 comments:

  1. biasalah pihak yang dinamakan pembangkang disatu pihak maka kita jangan terkejut dengan tomohan mereka.mungkin mereka gertak supaya pihak kerjaan menceritakan apa-apa spek.yang terdapat dalam pembinaan kapal itu.jadi berhati-hati jangan terlalu latah dengan tuduhan mereka. Kemungkinan beliau ini pun spy bagi negara lain.macam negeri jiran ada kapal selam siapa crewnya?.berhati-hati berbicara tentang kesalamatan negara.

    ReplyDelete
  2. kerana mulut badan binasa
    kerana mulut juga kebodohan terserlah

    ReplyDelete
  3. Anon 10:38,
    Terima kasih atas nasihat. Mmg GT telah duga niat disebalik dakwaan beruk nih. Insyaallah, jawapan cukup skadar menjawab.

    Anon 12:18,
    Bodoh yang dicipta. Beruk ni ada maksud lain.

    ReplyDelete
  4. Kira baik apa kerajaan Malaysia nak mengeluarkan belanja banyak tu untuk kepentingan pertahanan negara.Kalau DAP perintah...hmmm perang pakai'tongkang' ler. Tembak pakai chopstick(Nak murah) macam cerita kung fu.

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...