Bersama Berjuang

Thursday, January 23, 2014

Anti Tudung - Pabila Ruang dan Peluang Diberi Kepada Puak Anti-Islam


Ramai yang hanya mampu menggelengkan kepala, apabila membaca laporan demi laporan yang disiarkan oleh media-media massa dan laman-laman sosial mengenai diskriminasi terhadap wanita bertudung.

Hari demi hari, ada sahaja yang tampil meluahkan rasa kecewa dan sedih terhadap tindakan segelintir masyarakat khususnya keturunan Cina yang melihat tudung sebagai punca masalah sehingga sanggup bertindak keterlaluan.

Sekiranya sebelum ini kita dikejutkan dengan laporan seorang guru mualaf, Choi Yi Shan yang dipaksa membuka tudung yang dipakainya sekiranya ingin terus mengajar. Tidak cukup dengan itu beliau yang merupakan tenaga pengajar di SJKC Nan Ya, Johor itu turut diancam sekiranya beliau enggan mematuhi arahan tersebut.

Terbaru, masyarakat dikejutkan pula dengan insiden yang berlaku terhadap penyanyi wanita, Marinatasha Isnariah Mustapar, 33 yang dihina dan dihalang dari meneruskan persembahan oleh salah seorang pengarah berketurunan Cina di syarikat Castmet Sdn Bhd.

Hanya disebabkan beliau memakai hijab, pengarah yang dikenali sebagai Shannon Yong itu telah memarahi dan mengarahkannya untuk turun dari pentas sekiranya enggan membuka tudung ketika melakukan persembahan. Menurut Marina beliau merasa sungguh kecewa dan terhina dengan tindakan melampau itu.

“Sebelum turun, saya terpaksa mengemaskan buku-buku lirik di hadapan hampir seratus orang tetamu. Mungkin anda semua dapat bayangkan perasaan saya pada ketika itu.

“Saya merasa amat terhina. Sepatutnya perkara ini tidak berlaku, (tambahan) pula kita berada di Malaysia. Saya merasa amat malu di hadapan para tetamu yang hadir,” luahnya dengan perasaan sedih.

Menurut Marina, sebelum ini perkara itu langsung tidak dibangkitkan oleh wakil syarikat tersebut yang turut hadir ketika sesi rehearsal (latihan)  dijalankan.

“Semasa saya mengadakan latihan bersama pemuzik di studio Plaza Damas pada 16 Januari lalu, wakil Castment turut hadir bersama, mereka langsung tidak membangkitkan sebarang isu mengenai tudung yang saya pakai. Hanya ketika majlis berlansung, Shannon membangkitkan isu tersebut dengan alasan ia tidak sesuai, sedangkan ada tetamu yang datang berhijab.

“Saya lihat tetamu tiada sebarang masalah dengan penampilan saya berhijab. Malah Pengerusi kumpulan syarikat tersebut, Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor turut meminta saya menyanyi lagu tambahan,” jelas Marina yang akhirnya telah menyebabkannya dimarahi oleh Shannon.

Persoalannya mengapa baru sekarang, isu wanita bertudung ini dilihat sebagai masalah? Sedangkan selain merupakan tuntutan di dalam Islam, ia juga merupakan hak asasi manusia yang dijamin di dalam perlembagaan negara.

Mungkin ada yang merasakan, perkara ini adalah merupakan isu terpencil. Namun seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, ia bukanlah kali pertama. isu yang melibatkan diskriminasi terhadap wanita bertudung.

Contohnya media arus perdana sebelum ini pernah melaporkan mengenai sesetengah syarikat di ibu negara yang enggan mengambil wanita bertudung bekerja. Malah dalam beberapa kes, selain membuka tudung mereka turut diarahkan untuk memakai skirt.

Tambah menghairankan ialah, NGO-NGO yang pro pembangkang hanya mampu menjadi syaitan bisu. Di manakah Suaram, yang kononnya selama ini memperjuangkan kebebasan dan hak asasi manusia. Di manakah Anwar Ibrahim dan Nurul Izzah yang sebelum ini lantang memperjuangkan hak kebebasan beragama? Di manakah parti Pas, yang sebelum ini mengatakan ingin memperjuangkan Islam?

Langsung tidak kedengaran mereka mempertahankan isu ini atau setidak-tidaknya membuat kenyataan membantah bagi membela penindasan terhadap wanita yang memakai tudung. Sedangkan sekiranya ia melibatkan isu masyarakat bukan Islam, tidak cukup dengan bantahan, malah beberapa perhimpunan dan demonstrasi jalanan turut diadakan.

Lihat sahaja bagaimana pembangkang memperjuangkan isu yang melibatkan Teoh Beng Hock. Kononnya atas nama perjuangan dan hak kebebasan asasi, mereka sanggup melakukan apa sahaja, waima hadir untuk tunduk bagi memberikan penghormatan terakhir.

Bukan sekadar itu sahaja, ada di kalangan mereka yang sanggup menjadikan tarikh kematian Beng Hock sebagai acara tahunan dengan hadir sambil membakar lilin dan sebagainya. Persoalannya ialah, apakah ia dilakukan semata-mata untuk menuntut pembelaan atau hanya sekadar lakonan untuk meraih simpati dan undi masyarakat bukan Islam?

2 comments:

  1. kat sini lain plak citer
    Warden Asrama Perempuan Kolej Vokasional Ranaco Marine, Chukai adalah seorang penyokong kuat Parti PAS. Pada pagi ini telah menunjukkan belangnya, telah mengharamkan pelajar perempuan memakai tudung/hijab selain dari tudung/hijab yang dipakai seperti mana Muslimat PAS (labuh sehingga lutut) sahaja yang dibenarkan.

    ReplyDelete
  2. SIS - Marina Mahathir mana?

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...