Bersama Berjuang

Thursday, March 8, 2012

SBPA Batal, Gaji Naik 13%, Siapa Tak Sokong Kerajaan Boleh Resign!!!



Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, hari ini mengumumkan pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan dan kembali kepada Skim Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.

Pengumuman itu dibuat pada perjumpaan beliau dengan penjawat awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa di sini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelarasan gaji 13 peratus bagi kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54.

Pelarasan dibuat berdasarkan Jadual Gaji Matriks Sistem Saraan Malaysia (SSM) berikutan pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam hari ini.

Najib mengumumkan perkara tersebut ketika berucap pada majlis perjumpaan khas bersama kira-kira 10,000 penjawat awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini.

Jadual Gaji Minimum -Maksimum diperkenalkan menggantikan struktur gaji Sistem Saraan Malaysia (SSM), kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jadual gaji yang diubah suai itu menyaksikan Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) bagi Gred 1 hingga Gred 54 sebanyak RM80 hingga RM320 mengikut gred.

Kadar KGT bagi JUSA dan ke atas kekal menggunakan KGT SSM dengan diberi pelarasan mengikut peratusan yang ditetapkan.

Perhimpunan kakitangan awam pada pagi ini bersama PM Najib telah memutuskan perkara berikut, secara ringkas

1. SBPA dibatalkan dan kembali kepada SSM seperti sebelumnya.
2. Penubuhan Suruhanjaya Khas.
3. Pelaksanaa gaji kembali kepada sistem gaji matrik dalam SSM.
4. Kenaikan gaji tahunan antara RM80-RM320 setahun.
5. COLA dinaikkan, RM200 kepada RM250, RM100 kepada RM150.
6. Insentif lain dikekalkan-insentif wilayah, pendalaman.
7. Kenaikkan gred untuk guru-guru berdasarkan ‘time-based’.


* Untuk makluman penyelarasan gaji yang diumumkan PM hari ini akan berkuatkuasa 1 Januari 2012 dan akan dibayar mulai bulan Mac ini ataupun April.

Sumber:  PapaGomo

GERAKAN TIMUR:
Isu perdebatan tentang SBPA telah pun selesai setelah pengumuman pembatalan oleh Perdana Menteri.  

Bukan itu sahaja, SSM pula disuntik dengan penambahbaikan.  

Kalau begini pun penjawat awam tidak tahu bersyukur, berhenti jadi orang lah...!!!

5 comments:

  1. x salah klo individu yg kerja kerajaan nak pangkah pihak mana sbb itu hak dia sbg individu tapi menjadi hak majikan utk ambil tindakan tatatertib klo ada pekerja yg cuba menjadikan premis2 kerajaan atau waktu2 bekerja utk menjaja isu2 politik 'indirectly' menghasut penjawat awam yg lain supaya membenci kerajaan.jd klo x suka kerja dgn kerajaan yg memerintah boleh resign.

    ReplyDelete
  2. Penjawat awam persekutuan dari negeri Islam nik aziz yg beragama PAS patut ramai2 letak jawatan sbb duit gaji yg dibayar oleh kerajaan persekutuan adalah bercampur dgn cukai arak, cukai judi dan cukai dari bank yg masih mengamalkan riba, tak percaya tanyalah hj hadi yg masih hidup lagi tuh...

    ReplyDelete
  3. puak pencacai fuckatan dalam kerajaan tak tau malu ke. Mulut tu yang suap rezeki dari duit gaji kerja dengan kerajaan, mulut tu jugak maki hamun kerajaan. ooppsss lupa mulut tu juga yang digunakan untuk blowjob...wopsss malam Jumaat.

    pikio-pikio le duit tu jugak bagi makan anak bini kat rumah dan mak bapak kat kampung...keberkatan itu datang dari keredhaan dan syukur!

    ReplyDelete
  4. Satu undi confirm for BN...saya mesti pilih

    ReplyDelete
  5. aku ada dapat info ada sesetengah pensyarah di utara yg jelas mempamerkan pendirian politik mereka pada pelajar dan kakitangan dgn membawa mereka ke pusat gerakan politik ceramah. ada yg bary sahaja naik gred profesor, tetapi boleh pula bersikap begini. kenapa tak nak jer join universiti swasta supaya justify tindakan dia?

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...