Bersama Berjuang

Friday, March 9, 2012

SelangorKini: Apa Yang Nik Aziz Buat Di Kelantan Sehingga .....?



Jangan salah faham tentang artikel GT ini.

Berjalan-jalan di beberapa pasar malam sekitar kediaman, GT dapati semakin ramai peminta derma untuk membangunkan madrasah.  

GT tiada masalah tentang itu.  Terpulang kepada anda, samada ingin menderma atau tidak.  Innamal a'malu binniyat.  

Cuma, sepanjang pemerhatian dari 1 tahun yang lepas, terdapat ramai di kalangan peminta derma ini hadir dari negeri Kelantan, samada di pasar malam mahupun dari rumah ke rumah.   

Derma Untuk Madrasah di Wakaf Che Yeh...
Derma Untuk Madrasah di Kok Lanas...

Itu antara yang tercatat pada "kadbod" atau kertas yang di "laminate" oleh mereka.  

Nik Aziz selalu gah dengan slogan membangun bersama Islam.  Isu pembinaan masjid di Kelantan oleh kerajaan PAS menjadi topik hangat sejauh mana Islam ditegakkan di Kelantan, atas dasar hijrah Rasullullah dan perkara yang pertama dibuat oleh baginda apabila sampai ke destinasi ialah membina masjid.  

Dan madrasah adalah tempat "mengaji".  Tempat melahirkan generasi celik Islam.  Hakikatnya mereka terpaksa merantau ke Selangor bagi mencari dana untuk membina madrasah.  Tak jauh bezanya dengan fungsi masjid sebagai pusat penyebaran agama Islam.

Nik Aziz katanya memperjuangkan Islam.  Tapi pembinaan masjid menjadi kegagalan hakiki.  Begitu juga dengan penyelenggaraannya apabila timbul isu tandas masjid di Kelantan kotor dan menjijikkan sebelum ini.

Dan senario yang berlaku di Selangor secara tidak langsung memberitahu pembinaan madrasah juga mungkin tidak dibantu oleh kerajaan negeri Kelantan, berdasarkan jumlah peminda derma yang pernah GT temui.  

Berjuang untuk Islam?  Berjuang untuk pembangunan Islam?

Jadi, masjid tidak, madrasah pun tidak, apa yang sebenarnya Nik Aziz buat selama 20 tahun lebih sebagai Menteri Besar Kelantan? 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...