Bersama Berjuang

Tuesday, April 26, 2011

KONSEP 1 MELAYU 1 BUMIPUTERA: KENAPA CINA TAKUT SANGAT ???


Apabila Melayu berkata tentang bangsa dan bahasanya, maka Cina akan melabelkan ia sebagai perkauman.  Namun apabila Cina bersuara tentang bahasa Cina dan penyatuan mereka, tidak pula Melayu melabel mereka sebagai perkauman. 

Jom baca cetusan dari Dr. Khir Toyo ini. 


Memuliakan Konsep 1 Melayu 1 Bumiputera

1. Seperti yang dijangka majoriti kaum Cina tidak memberi sokongan kepada Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini. Ini bukanlah corak baru atau mengejutkan. Corak pengundian ini telah bermula sejak pilihan raya umum 2008 dan dicerminkan dengan jelas dalam hampir kesemua pilihan raya kecil kecuali di Bagan Pinang.

2. Ramai orang bukan Cina, terutamanya bumiputera, melihat sokongan kaum Cina kepada Pakatan lebih merupakan sokongan kepada pemerkasaan kuasa politik orang Cina melalui Parti Tindakan Demokratik (DAP)bagi menghakis dan seterusnya menghapuskan apa-apa sahaja keitimewaan bumiputera seperti yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia.

3. Bagi orang Melayu sendiri corak pengundian kaum Cina dan dasar DAP yang dilihat anti segala-galanya yang membabitkan kepentingan bumiputera dan agama Islam merupakan satu petunjuk jelas bahawa sudah wujud gelombang mahu memperkasakan kuasa kaum Cina dalam politik setelah mereka menguasai ekonomi.

4. Justeru apakah mahu dipersalahkan penulis Melayu dan orang Melayu jika ada yang menganjurkan slogan 1 Melayu 1 Bumiputera sebagai jawapan kepada pengundian bercorak perkauman sebahagian besar kaum Cina hari ini?

5. Saya selalu bertanya mengapa bila orang Melayu bercakap soal hak pribumi maka ia dianggap sebagai perkauman, tetapi apabila kaum Cina bercakap soal sekolah Cina, bahasa Cina dan ekonomi kaum Cina tidak dianggap perkauman?
 
KLIK SINI untuk baca selanjutnya.

2 comments:

  1. Cina takut...pasal cina tu babi...dan babi tu cina...jadi.. 1 CINA 1 BABI
    ...( Joe Labi )

    ReplyDelete
  2. Joe labi ni Babi...tiu nia sent

    ReplyDelete

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...