Bersama Berjuang

Sunday, August 7, 2011

Pelajar UNISEL Berdemo Bantah Keputusan Khalid Gagap Lantik Kroni Sbg Pemangku NC!!!


SHAH ALAM 6 Ogos - Mahasiswa Universiti Selangor (Unisel) membantah keputusan Lembaga Pengarah universiti itu melantik Timbalan Naib Canselor (TNC) Akademik, Prof. Dr. Anuar Ahmad sebagai pemangku Naib Canselor Unisel.

Ketua Umum Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi), Muhammeh Shahimi Ariffin menyifatkan pelantikan Dr. Anuar untuk memangku jawatan tersebut tidak akan menyelesaikan kemelut pentadbiran yang melanda Unisel ketika ini.

Beliau mendakwa pelantikan Dr. Anuar tidak akan membawa apa-apa perubahan terhadap hala tuju universiti berkenaan kerana TNC Akademik itu dikatakan antara salah satu nama yang terlibat dengan kemelut serta campur tangan politik dalam pengurusan Unisel.

Malah, katanya, pelantikan Dr. Anuar yang diumumkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim itu dilihat tidak memenuhi salah satu tuntutan pihaknya yang mahukan rombakan dan pembersihan dalam Jawatankuasa Senat Unisel supaya bebas daripada unsur-unsur serta agenda kepentingan politik pihak tertentu.

"Kita tidak bersetuju dengan pelantikan ini kerana tidak akan memberi kesan kepada Unisel. Kita mahukan pembersihan universiti ini daripada pengaruh politik," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Muhammed Shahimi bersama-sama 30 wakil pelajar Unisel mengadakan bantahan di hadapan pintu masuk Unisel, Bestari Jaya, Kuala Selangor bagi mendesak Abdul Khalid melakukan rombakan dan pembersihan semula kesemua ahli jawatankuasa senat bagi memastikan pengurusan tertinggi universiti itu bebas daripada pengaruh dan campur tangan politik.

Desakan itu dibuat ekoran kemelut pentadbiran yang melanda universiti itu yang mendapat tekanan politik sehingga membawa kepada perletakan jawatan Naib Canselornya, Datuk Dr. Rosti Saruwono pada 3 Ogos lalu.

Rombakan itu, menurut Muhammed Shahimi harus dilakukan Lembaga Pengarah Unisel termasuk Abdul Khalid selaku pengerusinya dengan tidak lagi melanjutkan kontrak empat ahli jawatan kuasa senat termasuk Dr. Anuar sendiri sebagai jalan penyelesaian kemelut perebutan kuasa pentadbiran universiti itu.

Kesemua empat ahli jawatankuasa senat itu, katanya, dituntut tidak dibenarkan memangku jawatan Naib Canselor atau terlibat secara langsung dalam isu kemelut berkenaan.

GERAKAN TIMUR:
Pelajar pun tahu tentang dalaman pentadbiran UNISEL yang sedang dipolitikkan oleh Khalid Gagap.  

Pastinya pelajar ini sudah menghidu kepincangan di dalam pentadbiran.  Apa yang lebih membimbangkan, kemelut ini dikhuatiri mengakibatkan proses pembelajaran terganggu.  

Malangnya Selangor, pusat pendidikan anak negeri dijadikan medan politik untuk kroni-kroni!!!

No comments:

Post a Comment

Kepada yang "Anonymous", sila tinggal nama glamer dibawah komen anda. DAP beromen, Pas tanggung, berani komen, sendiri tanggung...hehehehe.. Terima kasih!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...